martes, 20 de febrero de 2024

PORTADES ARTÍSTIQUES DEL ROCK:

Que el rock es una forma artística va quedar assumit a partir de la segona meitat de la dècada dels seixanta amb la explosió d' estils i diversificació de sonoritats a l' hora que l' elepé esdevenia una unitat creativa abandonant la idea de recull de meres cançons. D' igual manera amb portades com "Disraeli Gears" (Cream), Revolver" i "Sgt. Peppers" (Beatles) o el debut de la Velvet amb el rei del pop  art Andy Warhol disenyant la banana, les caràtules passaven a ser de per si una forma d' expressió artística.

Amb tot alguns músics però han volgut apropiar-se d' obres pictòriques famoses per protagonitzar les seves portades algunes de les quals des del rocknroute anem a repassar. Avui doncs, toca anar de museus:




MORGEN- Morgen (1969):

La banda psicodèlica de Long Island publicaba el seu únic àlbum amb la portada del reconegut quadre "El Crit" del pintor norueg Edvard Munch de 1893, un quadre que en 1961 havia estat portada de la prestigiosa revista "TIME". En qualsevol cas la icònica imatge és una excusa molt aconsellable endinsar-se a la sonoritat lisèrgica sobervia que amaga el disc.




DEEP PURPLE- Deep Purple (1969):

A les acaballes dels seixanta, els Deep Purple publicaven el seu tercer àlbum conegut com Deep Purple III on perfilaven poc a poc el seu estil abans d' abordar la nova dècada on acabarien esdevenint autèntiques llegendes. Com llegenda pictòrica és l' autor de la portada que van escollir com és el pintor flament El Bosco i el tríptic pintat sobre la dècada  de 1480 "El Jardí de les delicies" i que el podem trobar al Museo del Prado.






THE JEFF BECK GROUP- Beck-Ola (1969):

El mateix any Jeff Beck debutava amb el seu grup amb aquest discarro de rock frenètic on els guitarrassos de l' ex Yardbirds s' acompanyaven dels d' un altre monstre de les sis cordes com el Ronnie Wood y de la veu fragmentada del Rod Stewart. Per a la portada una altre monstruositat (en el bon sentit) com és un plagi molt aconseguit de "L' habitació per escoltar" que el pintor surrealista belga René Magritte va pintar el 1952 i que s' exhibeix al MoMa de Nova York.





THE BLACKBYRDS - The Blackbyrds (1974):


Amb un nom tan curiós com Blackbyrds (homenatge a la cançó dels Beatles i als Byrds) debutaven una interessant formació de funk de Washington que va escollir per a portada la pintura de Van Gogh "Camp de Blat amb Corbs" de 1890  que podem trobar al museu del seu autor a Àmsterdam. Saxos, ritmes i desenfrè negre darrere de l' angoixa colorida del geni pelroig.







ROD STEWART- A Night On The Town (1976):



El setè disc en solitari de l' escocès és potser el seu darrer gran treball clàssic amb una enorme versió de "The First Cut Is The Deepest" del Cat Stevens i una portada inspirada en el quadre del pintor francès
Pierre-Auguste Renoir "Ball al Molí de la Gallete" pintat cent anys abans (1876) i que s' exposa a Orsay (París). En la protada apareix en Rod enmig dels artistes, prostitutes i treballadors de la festa del molí.




THE POGUES- Rum Sodomy And The Lash (1985):

Els pares del punk celta publicaven el seu segon disc amb temes èpics com "Dirty Old Town" i una portada que copiava el llenç que el francès Theodore Gericault va pintar el 1819 "El rai de la medusa" (en castellà "La Balsa de la medusa") i que s' exhibeix al Louvre. Per a l' ocasió els membres de la banda anglo-irlandesa n' eren els protagonistes.







THE STONE ROSES- The Stone Roses (1989):

A finals dels 80 a l' efervescent Manchester sorgien els Stone Roses que barrejaven el pop amb la psicodèlia i ho feien amb un debut pletòric la portada del qual era un collage inspirat en l' obra del pintor preferit del seu guitarrista John Squire, el nordamericà Jackson Pollock (1912-1956).






GUNS N ROSES- USE YOUR ILUSION I & II (1991):

Quan els Guns' n Roses van treure dos àlbums en un mateix any, van petar-ho omplint les radios d' arreu del món, protagonitzant portades de tota la premsa especialitzada i liderant les llistes de vendes. El que pocs van prestar atenció és que les dues portades (una groga i l' altre blava respectivament) reproduien una escena del quadre més reconegut de Raffaello Sanzio (Rafael) "L' Escola d' Atenes" pintat entre 1509 i 1511 i que actualment es troba al Museu del Vaticà.  





COLDPLAY-Viva la Vida or Death and All His Friends(2008):



El que és probablement el darrer bon disc (o digne) de la formació de Chris Martin s' amaga darrere d' una llegendaria obra pictòrica com és "La llibertat guiant al Poble " que Eugene Delacroix va pintar l' any 1830 i que es conserva al Museu del Louvre de París. En ell es representen els valors i l' esperit del poble francès revelant-se contra el Rei Carles X de França. Un quadre amb una força i una profunditat que no va passar per alt als anglesos a l' hora d' escollir-lo per protagonitzar la portada que els va capaultar definitivament cap l' èxit massiu.






FLEET FOXES- Fleet Foxes (2008):

En 1959 el pintor Pieter Bruegel "El Vell" va pintar una de les obres més fonamentals de la pintura flamenca, "Proverbis Flamencs". Una obra carregada de matissos i històries - es diu que conté fins a 100 proverbis - que no va passar desapareguda i va ser escollida com a imatge del debut dels nordamericans Fleet Foxes i del seu folk-rock pastoral que amb peces com "White Winter Hymnal" dignifiquen tal obra magna que per veure-la en viu haurem de viatjar cap a Berlin.











No hay comentarios:

Publicar un comentario